08.08.2016

Transportbarometer: Lett fraktoverskudd i 2. kvartal

Mer frakt i vårmånedene enn ved starten av året

Erkrath, Tyskland, 10.08.2016 – TimoComs Transportbarometer viser et lett fraktoverskudd på det europeiske transportmarkedet i 2. kvartal. I vårmånedene registrerte TimoCom et frakt-/lasteromsforhold på 52:48. Men det var tydelige forskjeller mellom de enkelte månedene.

Etter en svak start på året satte varmere temperaturer fart på transportbransjen mot slutten av 1. kvartal. Det var knyttet spenning til hvorvidt markedet ville ta med seg denne positive utviklingen inn i neste kvartal.

Vårfrakt med variasjoner

De aktuelle tallene taler for seg: Det forventede oppsvinget munnet ut i et temmelig balansert forhold mellom frakt og lasterom. I april lå fraktandelen på 49 %, hele 16 prosentpoeng over måneden før. Sammenliknet med årene før, var april likevel noe svakere: I 2015 hadde fraktandelen ligget på 53 %, og i 2014 på hele 54 %. Oppturen i mars var altså ikke nok til å løfte april-tallene til samme nivå som årene før.

Men det var ikke over ennå: I mai tok transportbarometeret kraftig sats og steg med hele 10 prosentpoeng. Dermed ble et nytt høydepunkt nådd, både for kvartalet og hittil i år, med en fraktandel på 59 %. For TimoComs Chief Representative Marcel Frings er forklaringen enkel: “Økningen skyldes de mange fridagene og langhelgene, som fører til korte arbeidsuker i mai. Disponentene har mindre tid for transporten som skal få varene frem til kundene.

Oppturen varte da heller ikke lenge. I juni falt fraktandelen med 11 prosentpoeng igjen, og med 48 % lå den ett prosentpoeng under startverdien i 2. kvartal. Også sammenliknet med årene før var årets juni svak: I 2015 lå fraktandelen på 50 %, og i 2014 var det et lett fraktoverskudd på 51 %.

Et blikk på de absolutte tallene visere likevel at det alt i alt ble lagt inn flere tilbud på TimoComs transportplattform enn i samme periode året før.

Rolige utsikter for 3. kvartal

Til tross for den varierende utviklingen i de enkelte månedene, endte 2. kvartal med en total fraktandel på 52 % mot 48 % ledig kapasitet. Alt i alt var det betydelig mer frakt i 2. kvartal enn ved starten av året

Og hva kan vi forvente på det europeiske transportmarkedet i andre halvdel av året? “Utsiktene i de kommende månedene må man se fra land til land. Ifølge ifo-indeksen for økonomisk utvikling vil økte investeringer og større forbruk stimulere den økonomiske veksten i Tyskland og dermed gi mer transport.

Tyskland er fortsatt det landet der den økonomiske situasjonen vurderes som mest positiv, mens situasjonen i Italia, Portugal, Spania, Østerrike og Frankrike har blitt forverret. Konsekvensene av Brexit er det for tidlig å si noe sikkert om. Resultatet av folkeavstemningen var et uventet sjokk, og det er for øyeblikket umulig å forutse hvilke følger det vil få”, sier Frings.

TimoCom går ellers ut fra at juli, august og september vil bli rolige måneder som i årene før, og at frakten vil overstige den ledige kapasiteten på markedet fra høsten av.