23.01.2018

TimoComs transportbarometer: Stadig mindre lasteplass ledig

Fraktmengden i Europa er fortsatt over gjennomsnittet

Erkrath, Tyskland, 23.01.2018 – Det blir stadig mindre ledig lasteromskapasitet i Europa. Det viser transportbarometeret fra TimoCom. I 4. kvartal 2017 var det bare 29 tilbud om lasteplass per 71 fraktoppdrag.

For hele 2017 viste TimoComs transportbarometer et gjennomsnittlig forhold mellom frakt og lasterom på 70:30 i Europa. I september 2017 ble det registrert en ny rekord, med hele 78 prosent. Det betyr: Et stadig større antall varer må transporteres fra A til B, mens det står stadig færre ledige lastebiler til rådighet.

"Innkjøpsmønsteret på det europeiske transportmarkedet har forandret seg merkbart på svært kort tid. Mens oppdragsgiverne tidligere kunne velge og vrake blant transportpartnere, kan oppdragstakerne i dag velge frakt som passer til kapasiteten i sanntid. Nå må det letes på den andre siden", sier TimoComs Company Spokesman Gunnar Gburek med henblikk på det ujevne mengdeforholdet i 2017.

Frakt- og lasteromsforholdet i søkeaktivitetene på det europeiske transportmarkedet var langt mer balansert i samme tidsrom året før: Med et forhold på 53:47 viste TimoComs transportbarometer kun et lite fraktoverskudd i 4. kvartal av 2016.

Hvilke årsaker står bak denne utviklingen?

Den varige sterke konjunkturen. I Tyskland går næringslivet så det suser. Konjunkturbarometeret fra Tysk institutt for næringslivsforskning DIW viste i 4. kvartal 2017 en vekst i bruttonasjonalprodukt på 109,4 poeng, som er langt over gjennomsnittet. Resultat: Betydelig større transportmengder.

Stadig færre lastebilsjåfører. Ifølge opplysninger fra Tysk spedisjons- og logistikkforbund DSLV mangler det for tiden minst 45 000 lastebilsjåfører i Tyskland. Og det kommer ikke mange nye til, jobben er ikke attraktiv nok. Tidligere var militærvesenet den største utdanningsinstitusjonen for lastebilsjåfører, men det er det slutt på. Det har ført til at det har blitt knapt med tilgjengelig lasteplass.

Nye regler for hviletid. Siden i fjor har det ikke lenger vært lov for lastebilsjåfører i Tyskland å tilbringe den ukentlige hviletiden i kjøretøyet, den må tilbringes på et annet sted med egnede sovemuligheter. Det tar tid, og reduserer den tilgjengelige fraktkapasiteten.

Men Gburek ser også noen positive konsekvenser av denne utviklingen: "Det er gode tider for transportbedrifter. Yrket vil ble mer verdsatt, og lønnene vil stige igjen. Sjåførene blir igjen ansett for det de faktisk er: En uunnværlig partner i leveransekjeden som sikrer velstand og et sterkt næringsliv."

Allerede i dag kan uavhengige transportbedrifter selv velge blant oppdragsgivere og sikre seg de oppdragene som er best betalt. Det betyr et nytt maktforhold på markedet: Transportfirmaer kan bli mindre avhengige og tilby sine tjenester direkte på markedet eller via fraktbørser, mener Gburek. Det er godt nytt for hele bransjen: "Transporten blir mer attraktiv igjen!"