21.03.2017

Produsent av byggkjemi optimerer fraktprosessene med TimoCom

Trygg og pålitelig logistikk

Erkrath, Tyskland, 21.03.2017 – Betong er det viktigste byggematerialet i moderne tid, og til stede overalt. For at den skal bli sterk, varig og fleksibel i bruk tilsettes den spesialstoffer, som blant annet produseres av MC-Bauchemie Müller GmbH & Co. KG. Hvilken enorm logistikk som må til for å forsyne kundene med produktene, forklarte Lars Laskowski, logistikkleder hos MC-Bauchemie, under sitt besøk i TimoComs hovedsete i januar.

TimoCom som tillegg til faste spedisjonspartnere

Høyhastighetstogstrekningen "Taiwan High Speed Railway", det prisbelønnede operabygget i Szczecin og den berømte Maracanã-stadion i Rio de Janeiro: Tre spektakulære byggverk hvor betong utgjør et viktig element. Og ved alle tre har MC-Bauchemie bidratt med å utvikle, produsere og levere betongtilsetninger og vedlikeholdssystemer.

I tillegg til forskning, utvikling og produksjon, har MC-Bauchemie også tilegnet seg kjernekompetanse innen transportlogistikk: "For at bestillingene skal nå kundene til ønsket tid og i ønsket kvalitet", som logistikkleder Lars Laskowski beskriver det. For transport av flytende stoffer eller materialer i pulverform, samarbeider MC-Bauchemie i stor grad med spedisjonspartnere. Men lastingen av kjøretøy og rutene planlegges i deres egen disponeringsavdeling: "Vi disponerer både dellaster og komplettlaster for prosjekter og byggeplasser – og når vi fyller opp lagre." Dermed bringer de 500 til 600 tonn transportvolum daglig, og nær 120 000 tonn årlig, ut på veiene. For bestillinger som ikke kan kjøres i standard-dagsrytmer, tyr MC-Bauchemie til transportbedrifter på spotmarkedet. Til dette bruker avdelingen Disponering og frakt blant annet transportplattformen fra TimoCom. "Vår disponentleder jublet rett etter at han hadde logget seg inn. Han kunne ikke tro at det var mulig å få så mye respons bare 30 sekunder etter å ha lagt ut lasten", forteller Laskowski om sin personlige erfaring med TimoCom.

Store innsparinger

MC-Bauchemie har nå avviklet en rekke transportoppdrag innenlands og internasjonalt via transportplattformen, og oppnådd betydelige innsparinger. Men det er ikke prisen som er avgjørende for bruken av transportplattformen. "Fremragende kvalitet, stabile og realistiske ytelser og fleksible, kundeorienterte løsninger, også på siden av standardene, er nøkkelen til å lykkes med kundeforholdet", sier Laskowski.

Men i følge Laskowski verken kan eller skal transportplattformen erstatte deres egen disponeringsavdeling og de faste partnerne. MC-Bauchemie-gruppen bruker først og fremst TimoCom til å avvikle spesialtransport.

"TimoCom-plattformen er som skapt for det: De hjelper foretak med å reagere fleksibelt på nye krav fra markedet og kundene, uten å måtte snu etablerte prosesser på hodet", forklarer Gunnar Gburek, Company Spokesman i TimoCom.

Takket være tilbakemelding fra kunder som MC-Bauchemie vil TimoCom tilpasse transportplattformen enda mer til fremtidens digitale transportinnkjøp.