21.06.2018

Tysk supersommer fører til overopphetet transportetterspørsel

Det er ikke bare sjåfører det begynner å bli mangel på, men også biler for kjøletransport

Erkrath, Tyskland, 21.06.2018 – Det vedvarende sommerværet i Tyskland får logistikkbransjen til å svette. Fra februar til mai i år har etterspørselen etter kjøletransport nesten blitt tredoblet, melder transportplattformen TimoCom. Resultat: I butikkene begynner det å bli glissent på enkelte hyller fordi produsentene ikke klarer å få varene sine ut av lageret.

Mangelen på tilgjengelig kapasitet på transportmarkedet forsterkes i tillegg av vårens vanlige økning i etterspørsel etter lasterom. "Vi ser at antall frakttilbud har steget med mer enn 30 prosent sammenlignet med året før", forteller TimoCom Business Analyst David Moog. Dette skyldes ikke bare den vedvarende konjunkturoppgangen i Tyskland. "Den tyske supersommeren får etterspørselen etter temperaturkontrollert transport til å eksplodere."

Det dreier seg ikke bare om transport av frossenvarer eller lettfordervelige varer som fiskprodukter eller frukt og grønt. Også medisiner, sjokoladeholdige varer og kosmetikk må transporteres på en bestemt temperatur via en uavbrutt dokumentert kjølekjede. "Den anspente situasjonen på transportmarkedet vil tilspisse seg ytterligere i løpet av året" forteller TimoComs talsperson Gunnar Gburek.

Historisk topp på Europas største fraktbørs

Situasjonen gjenspeiles i nåværende tilbud og etterspørsel etter transport på TimoCom plattformen. Med opptil 750 000 plasserte frakt- og lasteromstilbud daglig tilbyr TimoCom Europas ledende fraktbørs. I mai nådde man på to dager en topp med over 840 000 tilbud, forteller Moog. Og det var 750 000 frakttilbud mot kun 90 000 kjøretøy.

Gburek er sikker på at det eneste som ad hoc kan senke temperaturen på den varme konjunktursommeren, er en bedre utnyttelse av eksisterende skapbiler med kjøl/frys og vanlige lastebiler. Da er det behov for å få markedsført ledig kapasitet via nøytrale plattformer, til tross for at transportselskap for tiden kan forsyne seg fra et bugnende tilbud med frakt.

Gburek: "Dessverre er en tredjedel av lastebilene på veiene våre ikke utnyttet optimalt eller kjører rundt med tomt lasterom." I tider med økende mangel på sjåfører er dette lite effektivt og - ikke minst av miljøhensyn - egentlig ikke akseptabelt.