31.03.2017

TimoComs årsresultat: Forventningene for 2016 overtruffet

Europas største transportplattform fikk sitt beste årsresultat siden oppstarten

Erkrath, 31.03.2017 – I forretningsåret 2016 lyktes det TimoCom å styrke sin stilling i sektoren for transportplattformer i Europa. I løpet av fjoråret ble det lagt inn 68,3 millioner lasterom- og frakttilbud av over 110 000 brukere. Dermed er TimoCom fortsatt transportplattformen med størst tilbudsvolum i Europa. Dessuten var lanseringen av den siste nyheten – en opplastings- og nedlastingsfunksjon for dokumenter – en suksess. Bare fra september og frem til årsskiftet la brukerne ut over 16 000 dokumenter.

Økning over hele linjen

For IT-spesialfirmaet med hovedsete Erkrath i Tyskland og filialene i Polen, Tsjekkia og Ungarn. var 2016 det året med best resultat siden oppstarten i 1997. Den mellomstore bedriften oppnådde en årsomsetning på rundt 62,2 millioner euro (560 millioner NOK), en økning på omlag 5,5 millioner euro (50 millioner kroner) i forhold til året før. Samtidig vokste antallet nye kunder med 7300, som gir et totalt antall kunder på over 36 000 og over 110 000 enkeltbrukere. I løpet av året la de ut over 68,3 millioner frakt- og lasteromstilbud på transportplattformen. Foretaket fikk tildelt prisen "Beste merke" fra ETM-forlaget for åttende gang på rad, og TimoComs transportplattform ble tildelt kvalitetsmerket "Fraktinnkjøp" og "Transportinnkjøp" fra den tyske organisasjonen BMEnet GmbH for henholdsvis fjerde og andre gang på rad.

Brukerne forberedes for den digitale omstillingen

Fjorårets viktigste tema var digital omstilling. Det er helt avgjørende for fremtiden i transport- og logistikkbransjen, og dermed også for transportplattformen. Det brukerorienterte konseptet er dermed å legge tilrette for den økte digitaliseringen. Derfor utvidet TimoCom i september 2016 firmaregisteret, som har over 36 000 foretak i 44 europeiske land, med en opplastings- og nedlastingsfunksjon for dokumenter. Her kan kunder laste opp dokumenter som ofte etterspørres én gang, og dermed gjøre den tilgjengelig på profilen sin for tilknyttede foretak. Allerede frem tid årsskiftet ble det lastet opp over 16 000 dokumenter. Også TimoCom Messenger må anses som en suksess, med over 5 millioner sendte meldinger. Når det gjelder prosessoptimalisering ved hjelp av grensesnitt, lyktes det å integrere mer enn 200 telematikktilbydere i plattformen. Felles kunder har dermed fordelen av å kunne følge statusen for kjøretøyene sine på ett enkelt oversiktskart i TimoCom Tracking. Det betyr at man ikke lenger må veksle frem og tilbake mellom programmer fra forskjellige produsenter.

Innovative utsikter for 2017

Etter et vellykket 2016 har IT-leverandøren også i 2017 flere fremtidsrettede nyheter for kundene sine: "I midten av året vil vi for eksempel utvide transportplattformen med en enormt viktig, prosessoptimaliserende funksjon for våre kunder. Denne presenterer vi for første gang eksklusivt på messen 'transport logistic 2017' i München", forteller Company Spokesman Gunnar Gburek.