09.06.2015

Mer online enn offline: TimoCom hjelper spedisjonsfirmaet IFL med å spare tid

Fraktbørsleverandøren og det engelske spedisjonsfirmaet satser fullt på nett

Erkrath, 09.06.2015 – Speditører kjenner fenomenet: Tidlig om morgenen har man telefonen på venstre øre, en penn i høyre hånd og en blokk foran seg for å kunne gjøre raske notiser av laste- og lossesteder. E-postene tikker inn og telefonen står aldri stille, og det er sjelden tid til en kopp kaffe. Også firmaet International Forwarding Ltd (IFL) kjenner denne hverdagen. Men de er likevel annerledes enn andre tradisjonelle spedisjoner. For her har medarbeiderne tid til å løfte blikket.

IFL er en moderne bedrift med over 60 medarbeidere og hovedsete i Birmingham. Den viktigste forretningsområdet er transporttjenester i Europa. Enten utfører de dem selv, eller de gir dem i oppdrag til eksterne transportører som de har langsiktige samarbeid med. For elleve år siden tok IFL et viktig skritt, og begynte å bruke fraktbørsen TC Truck&Cargo® fra TimoCom. Nå bruker medarbeiderne i spedisjonsfirmaet online-plattformen nærmest daglig for å utnytte kapasiteten bedre. Dessuten bruker de transportregisteret TC Profile® for å komme i kontakt med samarbeidspartnerne på en rask og enkel måte. De har også brukt registeret til å finne nye partnere og utvide nettverket. Dessuten har IFL egne lagerarealer som de tilbyr i TimoComs lagerbørs. Bedrifter i Midlands benytter seg ofte av dette tilbudet, gjerne på kort varsel.

TimoCom og IFL har mer til felles

Takket være effektiv bruk av fraktbørsen, sparer IFLs medarbeidere mye tid. Takket være vissheten om å ligge i forkant av sine konkurrenter, lykkes bedriften i å utvikle nye arbeidstrinn. Dermed kan enkelte medarbeidere for eksempel vie seg til sosiale medier. Sosiale medier brukes til å spre aktuell informasjon om bedriften, og til å dele nyheter som for eksempel uvanlige transportoppdrag. Ettersom IFLs medarbeidere er så vant med å arbeide på nettet, er det svært logisk å bruke online-plattformen fra TimoCom for å skape flest mulige fordeler for bedriften.

IFL har en egen Facebook-side, en LinkedIn-profil, sender ut nyhetsbrev til kunder og driver en egen blogg. Salgsleder Andy Grubb beskriver det slik: "Vi er aktive på sosiale medier for å komme enda nærmere våre interessenter. Vi forsøker å knytte alle kanaler sammen. Det fører faktisk ofte til nye transportoppdrag, ettersom vi allerede er kjent på nettet.

Ettersom TimoCom også benytter seg av nyhetsbrev, Facebook, Xing, Google Plus og Twitter for å kommunisere, vil de to bedriftene i fremtiden knytte seg enda tettere sammen. Firmaets talsmann Marcel Frings ser flere kontaktpunkter: "Vi kan godt forestille oss fellesprosjekter i samarbeid med IFL. For eksempel å dele lenker eller samarbeide om visse temaer. Dette potensialet bør utforskes."

De to moderne bedriftene viser at det i dag er svært fordelaktig å utnytte alle nettets muligheter