25.04.2016

Aktuelt tema: Fra transport til logistikk 4.0

Bransjen ruster seg for fremtiden

Erkrath, Tyskland, 25.04.2016 – Det var stor medieoppmerksomhet da seks lastebilkonvoier kjørte nesten automatisk gjennom Europa i starten av april. European Platooning Challenge viste klart hvilken retning transport- og logistikkbransjen utvikler seg i – og hva som er mulig allerede i dag. Sammenknytning i nettverk er allerede nå nøkkelen til mer effektivitet og konkurransedyktighet innen logistikk.

Dette er fremtidsvisjonene i logistikkbransjen: Lastebiler som kjører i le av kjøretøyet foran for å utnytte vindskyggen; lastebiler som reagerer automatisk på andre deltakere i trafikken; lastebiler som oppdaterer forventet ankomsttid ved lasterampen; og lastebiler som sender fraktpapirene digitalt. European Platooning Challenge var enda ett skritt inn i logistikkens fremtid – fra kjøretøyprodusentenes side.

Men også i andre deler av bransjen arbeider selskapene med å optimalisere enkelte deler av verdiskapningen og fremfor alt å knytte sammen nettverk. Spennende blir det først og fremst når selskaper fra forskjellige deler av bransjen arbeider sammen. Det er nemlig forbindelsen mellom de forskjellige delene som skaper maksimale synergieffekter.

Bedre utnyttelse av kjøretøykapasiteten

Under European Platooning Challenge ble det også satt søkelys på temaer som "utnyttelse av lastebilkapasitet" og "forhindring av tomkjøring". På "Campus Connectivity" i Düsseldorf viste bilprodusenten Daimler hvilke muligheter transportbedrifter har hvis de for eksempel nettverkskobler telematikktjenestene og disponeringsprogrammene sine med en fraktbørs. Hvis man i fremtiden også får smarte lastebiler som kommuniserer direkte med fraktbørsen, kan man oppnå optimal effektivitet og lønnsomhet.

Europas største transportplattform TimoCom er allerede i dag forberedt på denne fremtiden – det eneste som mangler er heldekkende bruk av nettverkstilkoblede lastebiler. For øyeblikket er faktisk over 180 telematikktilbydere direkte knyttet sammen med TimoCom. Inne i transportplattformen er trackingløsningen så forbundet med fraktbørsen og anbudsplattformen. Dessuten kan transport- og logistikkbedrifter knytte sitt eget individuelle disponeringsprogram direkte sammen med TimoCom via et grensesnitt.

Fremtiden er her

For arbeidsflyten betyr slike nettverk for eksempel at en disponent kan oppgi en relasjon i disponeringsprogrammet sitt, TimoCom Tracking viser nøyaktig når lastebilen er på mottaksstedet og med omkretssøket kan man så finne en passende frakt for returen. Hvis det så innføres intelligente og nettverkstilknyttede lastebiler i denne prosessen, vil de kunne kommunisere automatisk med transportplattformen og den integrerte telematikken, og kan dermed gi disponenten forslag til passende returfrakt på bakgrunn av aktuelle data.

European Platooning Challenge har gitt transport- og logistikkbransjen nye impulser frem mot en logistikk 4.0. Enkelte bedrifter er allerede i dag pionerer når det gjelder innovasjon. Men det er oppbygging av nettverk og samarbeid mellom alle transportdeltakere som vil føre til mer lønnsomhet og effektivitet i fremtiden.