TIMOCOM: "Transportbransjen må knyttes tettere sammen"

Sjåførmangel og omfattende tomkjøring

01.07.2019

Erkrath, Tyskland, 01.07.2019 - Bedre digital nettverksbygging i transportbransjen kan redusere typiske problemer i sektoren, som sjåførmangel og høy andel tomkjøring. Det hevder IT-leverandøren TIMOCOM.

"Supply chain må bli til supply flow for å kunne utnytte den tilgjengelige kapasiteten optimalt," foreslår TIMOCOMs company spokesman Gunnar Gburek.

Den internasjonale fagmessen transport logistic i München, som ble avsluttet med rekordmange besøkende for få dager siden, viser at flere langvarige problemer i transportbransjen fortsatt er uløste. Det tyske forbundet for spedisjon og logistikk (DSLV) advarte på messen om at mangelen på yrkessjåfører kan føre til forsyningsproblemer. Samtidig kjørte tyske lastebiler 154,2 millioner tomturer årlig, ifølge det tyske veitrafikkdirektoratet. "Transportbransjen må bruke nettverkene bedre for å kunne utnytte den tilgjengelige kapasiteten optimalt", mener TIMOCOMs talsperson Gunnar Gburek om den aktuelle situasjonen.

"Supply Flow erstatter Supply Chain"
Kunstig intelligens kan ikke løse problemene alene, slik noen hevder. I stedet trengs mer samarbeid om partnerskap og prosesser mellom ulike foretak i logistikk- og transportnettverk. Det forutsetter et digitalt grunntilbud, der små og mellomstore bedrifter spiller en viktig rolle. Det må være mulig å utveksle data og informasjon relatert til transportoppdrag på en smart, trygg og enkel måte i transportkjeden.

I praksis brukes det fortsatt faks, og PDF-filer sendes på e-post. Det forhindrer effektiv nettverksbruk. Gburek beskriver det slik: "Hver gang man må skifte fra et medium til et annet, bremser det digitaliseringen, og man reduserer muligheten for å utnytte de tilgjengelige ressursene optimalt". I stedet for en såkalt "supply chain" trengs nå en"supply flow", som åpner for samarbeid mellom data og aktører i forsyningskjeden ved hjelp av en digital infrastruktur. Dermed blir det langt enklere å forstå og forutse det fremtidige transportbehovet.

For å bane vei for transport- og logistikkforetak inn i den digitale tidsalderen, presenterte TIMOCOM på transport logistic-messen 2019 et omfattende system av logistikkprogrammer i form av TIMOCOM Smart Apps. Disse gjør det mulig for brukerne å avvikle transportoppdrag digitalt i et nettverk på over 43 000 potensielle forretningspartnere via ett eneste grensesnitt.