20.07.2017

Transportbarometeret: Ekstremt høy transportandel i 2. kvartal

TimoCom registrerer en historisk høy fraktandel

Erkrath, Tyskland, 20.07.2017 – TimoComs transportbarometer viste et frakt-/lasteromsforhold på 70:30 i andre kvartal. Det uvanlig store fraktoverskuddet vedvarte gjennomgående i alle de tre vårmånedene - men hva er årsaken til den kraftige fraktoppsvingen på det europeiske transportmarkedet?

Etter en allerede aktiv oppstart på året registrerer TimoCom, leverandøren av Europas største transportplattform, i 2. kvartal den største fraktandelen noensinne siden oppstarten av transportbarometeret. Ifølge det tyske statistiske sentralbyrået eksporterte Tyskland 14,1 prosent mer bare i mai sammenlignet med fjorårets tall for samme måned. Denne lynutviklingen var utslagsgivende for det kraftige transportoverskuddet og førte til at man hadde behov for uvanlig mange kapasiteter i hele Europa.

Transport og logistikk i økonomiske topptider

I april økte transportbarometeret fra den nesten teoretiske optimalfordelingen til en fraktandel på 68 prosent. Det økte forbruket i forbindelse med påsken og påskeferien har alltid sørget for en økning i etterspørselen. Men også ellers var det utrolig mange oppdragsgivere i Europa som søkte etter passende lasterom på grunn av den økonomiske produktiviteten.

På grunn av helligdagene ble ukene mer konsentrert og dermed økte også frakten som skulle transporteres. Derfor lå blant annet forholdet mellom frakt og lasterom i mai på 70:30. Utslagsgivende var imidlertid den oppnådde eksporttoppen i Tyskland. "Det høres i utgangspunktet positivt ut for transportfirmaer og speditører, men på lang sikt påvirker det næringslivet heller negativt. Dersom trenden forsterker seg og bedriftene ikke klarer å levere til kundene i tilstrekkelig grad, da blir oppsvingen bremset ned meget raskt", advarer Gunnar Gburek, TimoCom Company Spokesman.

Med 71 prosent fraktandel nådde juni måned den høyeste fraktandelen noen sinne siden målingene i transportbarometeret startet. Ifølge konjunkturbarometeret til det tyske økonomiinstituttet lå indeksen med 104 poeng tydelig over 100 poeng-merke. Konjunkturbarometeret viser med andre ord en kraftig vekst i den tyske økonomien.

Fraktrike utsikter for 3. kvartal

I Tyskland håper alle på at næringslivet fortsetter med produksjonen og handelen på høyt nivå. Men da må man også ha tilgang til tilstrekkelig med transporttjenester. Samferdselsministeren har skjønt dette og dyttet i gang utbyggingen av infrastrukturen. "Det er den riktige veien å gå, men mange byggeplasser vil i starten forlenge transporttidene og dermed redusere arbeidstiden. I tillegg er de nye bestemmelsene for ukehvil heller kontraproduktive: Når en speditør ikke lenger kan tilbringe de lange hviletidene i lastebilen, prøver spesielt utenlandske sjåfører å reise hjem i helgen, slik at de da i starten av uken er klare for innsats mye senere", sier Gburek.

TimoCom ser for seg at man ikke vil ha noe avbalansert forhold i nær framtid og at fraktandelen tydelig vil overstige lasteromskapasiteten i neste kvartal.