29.02.2016

Større suksess en forventet: TimoCom legger frem tall for 2015

Sterk vekst i kunder og tilbud på transportplattformen

Erkrath, 29.02.2016 – TimoCom styrket i 2015 sin posisjon som Europas største transportplattform: Mer enn 110 000 bruker legger nå ut opptil en halv million frakt- og lasteromstilbud daglig. For hele året tilsvarer det 68,1 millioner tilbud som ble publisert på plattformen i løpet av 2015. Den stigende selskapsverdien ble også støttet av priser som "Beste merke 2015" og ".connect-Award" fra telematikkjempen TomTom. Også lanseringen av TimoCom Messenger anses å være en suksess – over 700 000 meldinger har allerede blitt sendt.

Enorm økning i lasteroms- og frakttilbud

Selskapet som holder til i den tyske byen Erkrath i nærheten av Düsseldorf har over 400 medarbeidere, og med en årlig omsetning på 56,7 millioner euro (ca. 530 millioner NOK) er selskapet blant de ledende mellomstore IT-bedriftene i den europeiske transport- og logistikkbransjen. Ved siden av det økonomiske resultatet og over 7200 nye kundekontrakter, er antallet frakt- og lasteromstilbud interessant: 68,1 millioner tilbud ble publisert på TimoCom-plattformen i løpet av 2015. Det betyr en vekst på 16 prosent i forhold til året før. I tillegg til flere kunder, har og også de mange nye grensesnittene bidratt til veksten. Hele 13 % av alle lasteroms- og frakttilbud kommer via de nyopprettede forbindelsene mellom TimoCom-kundenes egne disponeringsprogrammer og transportplattformen. Ved hjelp av slike grensesnitt kan kjøretøy- og frakttilbud overføres direkte fra bedriftenes interne spedisjonsprogrammer til TimoCom ved hjelp av noen få klikk. Også den leverandøruavhengige trackingløsningen TC eMap® sørger for merverdi, med over 170 tilknyttede europeiske telematikkleverandører. Disse forbindelsene gjør at man sparer tid, ettersom man slipper å veksle mellom telematikkprogrammet og TimoComs plattform.

TimoComs kunder fortsatt svært fornøyde

Ifølge en undersøkelse merket 25 % av kundene tidsbesparelser allerede i de to første ukene etter innføringen av den tilbudsrelaterte TimoCom Messenger. “En fjerdedel av kundene fortalte at de kunne fullføre oppdrag raskere ved hjelp av Messenger. I tilvenningsfasen er det et svært godt resultat,” oppsummerer TimoComs Chief Representative Marcel Frings. Hittil har det blitt sendt 700 000 meldinger med businesschat-funksjonen. “Ikke bare skaper vi en ekte merverdi for TimoComs brukere, men vi klarer også å styrke akseptansen for den. Derfor er vi glade for at 86 % av brukerne våre følte seg godt informert om det nye produktet allerede før innføringen”, legger Frings til. Den positive responsen fra kundene reflekteres også i at TimoCom fikk prisen “Beste merke 2015” for syvende år på rad, kåret av leserne til forlaget ETM.

Flere innovasjoner for 2016 er under utvikling

Etter tilbakeblikket på fjoråret gir TimoComs Chief Representative også en forsmak på hva som vil skje i 2016: “Nå som Messenger har lagt et viktig grunnlag, vil vi i løpet av året innføre et profesjonelt dokumenthåndteringssystem. Dessuten er vi i gang med å utvide våre aktiviteter i Storbritannia og Tyrkia. Kort sagt: Vi fortsetter å gi gass for våre kunder i hele Europa.”

Den neste nyheten vil IT-leverandøren bekjentgjøre ved den neste store transport- og logistikkmessen, IAA Commercial Vehicles 2016 i Hannover i Tyskland.